Joline Personlig Tränare & Diabetes Typ 1

Alla inlägg under juli 2012

Av Joline - 30 juli 2012 11:11

 

 

Igår inhandlades det te!   Och hur detta gick till är en annan historia, men gud va vi skrattade!!    

 

 

Detta te märke kan jag verkligen rekomendera finns i massa olika smaker om man nu är en te älskare!

 

Tog en kopp innan min morgonpromenad, och kan ju inte direkt säga att det var värsta "BOOSTEN" men det var gott i alla fall...

 

Kusmi Boost är en uppfriskande blandning av maté, grönt te, kanelbark, ingefära och kardemumma som är bra för både kropp och själ.  

 

 


En bild på morgonformen.. Sen senare blir det ett lovely Rygg pass!

Vikten igår låg på 67,4kg startade i februari på 73kg..
Se vad som hänt till nästa vecka??
Vågen är bra! men spegeln, före/efter kort samt måttband och kläder säger mig mycket mer.. 

 

 

Av Joline - 30 juli 2012 08:00


Lättfil 200g
Rågflingor 1/2 dl

Solroskärnor 1 msk

Canderell 1 msk

Kanel 1/2-1msk

Hallon eller Blåbär  





Av Joline - 29 juli 2012 09:30

 Yes! Idag äntligen är det dags för gymet. Åter vilat i två dagar, pga jobb, och NU är jag TAGGAD till 100% Blir ett pass axlar med den bästa!! VILO dagarna hade jag inte så mycket kärlek för innnan, men nu inser jag endå att dessa behövs och har nog gjort en hel del de senaste två veckorna, då jag behövt lägga in fler sådana..  Ryggen har börjat släppa och det är jätte kul att faktiskt få se lite av rygg fileerna som gömt sig där under ett bra tag!!     

 

 

Ca 3 månader sen, inte helt hundra.Tiden går snabbt när man har roligt ;)

 

  

 

Och en koll lite senare, bild från idag.

 

 

Sen har det hunnits med lite annat trevligt med, igår blev det en spontan mysig fika i stan, åt en jätte god sallad som slank ner,   med ett lika gott om inte godare sällskap till!   

 

     

 

 


Av Joline - 27 juli 2012 22:45

Igår blv dett ett riktigt roligt pass för biceps/triceps.

Började med triceps och startade med ett Triset.



Superset är när man kör tex 2 bröstövningar efter varandra innan man vilar i mellan seten. Men då bör man köra lättare. Först bänkpress på en vikt som man orkar ca 10ggr och sen byter man till hantelpress eller hantelflyes och kör så många man orkar innan man vilar.

Triset kör man likadant fast med 3 övningar efter varandra innan vilan.

 

 

 

Triceps avslutades med sittande tricepspress i maskin.

 

 

 

Sen vidare till biceps    startade med stående bicepscurl med stång.

Efter det blev det även stående bicepscurl med hantlar, 

sista övningen för biceps blev i cablecross.   

 

 

 


Bild innan/efter träning av dagens pass!

 

   

 

 

 

 

 

 

 


Av Joline - 25 juli 2012 23:31


Jepp!! Då var denna jobb dag gjord även idag, känns som en riktig omställnig med jobb när man är van att sitta i bänken och plugga...

 

Men tycker verkligen att det är kul att jobba, och trivs med att sälja och tjöta med kunder sen är det långa dagar, men kör på med massa jobb nu innan min flytt, ååå vad jag längtar, ska bli så kul med min utbildning.. 

 

Men man ger ju  ut väldigt mycket energi hela dagarna, och det är så mycket folk hela tiden som rycker och drar i en, undrar, ställer frågor,  man är som en sälj robott.. och det är roligt när det är att göra men det tar även på krafterna, idag va det en väldigt lång jobba dag, från kl 10.00-19.30 men så är det ibland... hade lite tidigare tider förra veckan, vi får turas om helt enkelt!! 

 

Behöver verkligen lugn och ro efter en jobb dag med fullt tryck, hämta krafterna så jag är allert och pigg imon, och kan prata på och sälja massa igen! 

 

Imon startar jobbet 13.30 så då blir det ett pass med bic/triceps innan.. ska bli jätte kul! Har inte gymat på två dagar nu och behöver fylla på med lite endorfiner känner jag   

 

Efter jobbet blir det en mysig grillkväll med dem dem bästa!   Kan ju inte bara jobba och träna, måste hitta på lite annat med kommer bli knäpp annars..   

Men idag laddas batterierna, för vad som komma skall   

 

Och om någon går förbi stanna gärna på en lunch! Jag fixar   

 

   

Av Joline - 24 juli 2012 21:42

 


Mitt Blodsocker har idag legat, bra hela dagen.. lite lågt vissa stunder men inget som jag mått dåligt av.. har varit i samband med maten endå, och kroppen talar ju faktiskt bara om att det är dags att fylla på med enrgi! 

 

Vakande med 4,1 gick ut på morgonpromenad, 

 

En timma senare innan frukost låg det då på 5,5

 

1,5 tim senare 4,6

 

Mellanmål 5,2

 

Lunch 6,2

 

1,5 tim senare 4,2

 

Mellanmål 5,4

 

Mellanmål 3,6

 

Middag 4,4

 

Kväll 7,2

 


Äter ungefär var tredje timma, och försöker att kolla mitt blodsocker strax innan det är dags för mitt mål.. Sen gärna 1-1,5 tim efter med! Det gäller att hänga med i blodsockerkurvan    

 

Har inte råd att få för lågt blodsocker, eller för högt för den delen heller,  eftersom det är på gramet vad jag ska äta varje dag. Sen självklart skulle det bli riktigt illa får jag kanske äta tex min lunch lite tidigare eller peta till en extra frukt, men helst vill jag undvika detta, eftersom jag går på ett väldigt strikt upplägg på vad jag ska äta under hela dagen... detta  har inget med min "diabetes" att göra, utan jag vill bli mer definierad. Gym,träning,muskler,fitness och kost är ett stort intresse!  

 

Men som sagt, och som jag skrivit tidigare att kommer aldrig kunna bli mer definierad och nå mitt mål om inte diabetesen fungerar bra till 100%  TEAM WORK...Då denna självklart är prio 1!! Sen har jag haft diabetes sen jag var så liten med. Sen jag var 2 år att jag vet faktiskt inget annat, och jag är glad att jag lever med och kan så mycket om min diabetes nu att jag aldrig skulle vilja leva utan den.       

 

Får ofta och ibland höra ååå stackar dig, vad jobbigt.. kan du aldrig äta godis då, eller måste du ta sprutor? gör det inte ont? 

 

Då brukar jag svara: Nej det tycker jag inte! Personen som väntar sig ett helt annat svar från min mun tittar på mig som att jag är helt borta i huvudet,    vadå inte jobbigt???  Och visst kan jag unna mig något ibland precis som alla andra, men inte i tid och otid, och vem kan egentligen göra det??   Sen gäller det att lära sig om det som människor verkar tro är ett problem, inte motarbeta det, för då blir det jobbigt.. som med allt egentligen...


finns alltid ett ljus i mörkret, det gäller bara att hitta ljusknappen och det blir så  mycket lättare att se i "ljuset ÄN i mörkret"

 

God Natt   

 


 

 

 

 

 

Av Joline - 23 juli 2012 22:33

Hungern är Bästa Kryddan!!   



Hade ställt klockan på 8.30 Men vaknade av mig själv 8.15 då magen tyckte att jag allt skulle upp och äta frukost.. Så det va ingen ide att ligga i sängen och dra mig utan upp med detsamma och åt min frulle, sen blev det ett benpass!! vid tio tiden.

 

Måste villigt erkänna att det var riktigt tufft.. hade väldigt lite energi, eftersom att jag bara ätit ett mål mat innan, men jag genomförde det och det är jag hel nöjd med!!!

 

Körde knäböj, benspark, liggande lårcurl och avslutade med baksida ben i cabelcrossen, sen 15 min på gåbandet... SEN va det dags för MAT...  och det var verkligen mer än behövligt.. 

 

Tränar aldrig mina vader, har nog inte gjort det på flera år, men den muskelgruppen finns där i alla fall!!   Sen använder man ju benen hela tiden så kanske inte så konstigt... ;)

 

   

Av Joline - 23 juli 2012 08:00

Jepp! Gårdagsen pass blev avklarat, kände att det fanns energi att ta nu efter 5 Dagars Vila. På mina vilo dagar så ligger jag på ett lägre kcal intag än vad jag annars gör på träningsdagar! Har dock inte gått på Vila Kcal inatget på alla dessa dagar som jag haft vila nu. Eftersom mitt jobb kräver en del lyft och mycket spring fram och tillbaka. Men i förrgår hade jag en ÄKTA vilo dag och hade verkligen energi igår trotts den, så det vara bara att gå och köra...

Passet gick oki, alltid lite tungt att komma tillbaka efter ett uppehåll, men det var endå kul och givande, kände mig stark till en början sen sinade energin iväg,   så då körde jag på lite lättare vikter..   

 

Min kost har jag ändrat lite i, ligger på samma uppdelning av 
protein, fett och kolhydrater Men äter nu samma mat till varje mål då detta känns just nu väldigt passande eftersom jag kommer jobba 14 dagar i sträck innan det blir en efterlängtad semster, så laga mat hinns inte med... Men det är ett måste så gör det lätt för mig!! Samt att ombyte är inte fel..  

 

Innan åt jag mer småmål, i form av kesella, keso, min special gröt, fil musli, frön, bär,nötter, olivolja, blandsallad, solrosrågbröd.... och allt detta som ska vägas upp...    


Sen behöver jag ju inte göra så mycket på samma gång, men tycker det är lika bra att slå på STORT när jag endå håller på.

 


 

 

Nu blir det istället större portioner och mindre variation, och det känns mer passande just nu, och skulle jag vilja variera mig så är det GULD VÄRT att jag har mina andra recept om jag skulle känna för lite keso kaka till mellanmål,istället för makrill i tomatså,   

 

Nu har det i och för sig bara gått 2 dagar, men märker att jag behöver ännu  mindre insulin till denna kost, får se hur det ser ut om några dagar! Blodsockret låg igår mellan 4,5-och 8,0 hela dagen och ett
dagligt totalt intag på insulin Novorapid 38,5 enheter.. så bra att man kan kolla sånt på sin Insulinpump..   



 

       

 

Frukost
Bulgur kokt 200g
1 Makrill i tomatsås
1 Äggvita Stekt
1 Äpple


Mellanmål
1 Äpple



Lunch
Bulgur kokt 200g
Kyckling 100g

2 Äggvita Stekt

1 Äpple

Skiva Tomat

 

1,5 tim Innan Träning
Bulgur kokt 200g

1 Makrill i tomatsås
1 Äggvita Stekt

 

TRÄNING   

 

 

EFTER
1 Apelsin

 

Hemma efter Passet blir det,
Bulgur kokt 200g
2 Äggvita stekt 

Kyckling 100g

Skiva Paprika

 

Nu På med Kockrocken och sälja lite fisk & Skaldjur!!   



    

 

 

 

 

Joline


Välkommen! Joline heter jag, haft typ 1 diabetes sen 2års ålder. Med tanke på att jag har Diabetes har jag alltid behövt tänka på min kost samt att regelbunden träning är viktig för att jag ska må bra.

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Fråga Mig

2 besvarade frågor

Länkar


Skapa flashcards