Joline Personlig Tränare & Diabetes Typ 1

Alla inlägg under juli 2012

Av Joline - 3 juli 2012 22:07

 


Idag blev det en ask av dessa söta gubbar att blanda till mitt kvällsmål! Kom inte upp på morgonpromenad som jag ville, hörde varken väckarklockan eller mobilen vakna av mig själv 10.15 skulle börja jobba 11.00 så det var bara att packa ner alla matlådor för dagen, maten och insulin är viktigast.. Känt hela dagen att förbränningen komit igång igen till 100% på både gott och ont, behöver inte lika mycket insulin och kroppen suger åt sig maten med det samma! 

 

I morgon ska jag göra ett Tanita test. Denna är inte 100% men kan endå vara spännande att se lite siffror. Efter 5månaders utveckling. Vet vad jag hade för fett% på före bilderna som kommer här nedan då jag gjorde den med Kaliper. Men i vågen får man fram kroppsvikt, krppsfett i %, fettfrimassa, vattenmängd och muskelmassa.

 


Till sommarens slut kommer jag att vilja göra en Kalipermätning igen, då jag är mer för detta.


I korthet går den ut på att mäta hur stor del av kroppens totalvikt som består av fett. För att mäta det används ett digitalt skjutmått som mäter tjocklek på underhudsfettet. Detta görs på 9 mätpunkter, dessa punkter används sedan i en formel för att räkna ut kroppsfettprocenten.

 


Eftersom jag  tränar rätt intensivt och samtidigt ändrat min kost till att bara äta rent, samt gått ner lite i vikt och en hel del i cm då jag använt mig av måttband. Vill jag sen se  hur stor del av viktnedgången som består av kroppsfett.  En lyckad viktnedgång för mig är att inte tappa några nämnvärda mängder kg på vågen eller muskelmassa utan i princip enbart fett.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Joline - 2 juli 2012 21:29

 


Dagen börjades med en morgonpromenad runt Sisjön på 50min i bra tempo! Har varit ledig idag så fått gjort en hel del, börjar sakta planera min flytt till Stockholm, papper ska skrivas, banan lådor ska samlas och annat smått som ska göras.. sen bar det av till gym för ett pass Bröst/Axlar, gick oki.. det var en hel del folk och de maskiner jag ville använda mig utav va alla upptagna så det var inget jätte flyt, gillar inte när det står still..vill hålla tempo så att säga... Men jag pussla ihop så jag i alla fall fick ut det mesta! 

 

Imon blir det jobb och i samband med detta en vilodag från gym, men kommer att köra morgonpromenad och cykla till jobbet så lite träning i alla fall..

 

Mitt blodsocker har idag legat jätte bra, dagen startade med 7,6 och innan gymet låg det på 7,4 då blir jag så glad, och nöjd över att jag och min kropp gör ett fint samarbete   Gillar inte att gå in med ett blodsocker värde med över 9,0 om detta sker brukar jag ta 0,5-1,5 enheter extra.. Ibland är det mycket runt om, stress påverkar ju med sockret.. men oftast ligger det bra innan och idag va en sådan dag!   

Av Joline - 1 juli 2012 18:51

 


En underbar smakförstärkare att blanda i till keson,kesellan Eller varför inte i kesokakan?  Mycket koncentrerad så behövs väldigt lite..men ger garanterat en himmelsk smak..    

Av Joline - 1 juli 2012 18:33

 


Mini Keso 500g

 

Äggvita 4st

 

Äggula 2st

 

Rågflingor drygt 1/2dl

 

Sojamjöl 1/2dl

 

Äpple utan skal 100-150g

 

Bakpulver 1tsk

 

Kanel 2msk Mer eller mindre efter tycke och smak

 

Ett annat alternativ är att byta ut kanel mot 

 

Vailjarom 2tsk

 

Canderel/Sötningsmedel 1dl

 

 

Jag sköljer av keson och låter den rinna av i en sil.

Vispar sen äggvitorna hårt, resultatet ska bli så att bunken kan vändas upp och ner.  Sen i med resterande ingredienser.

200 grader i mitten av ugnen i totalt 30 min efter 20 lägg folie uppe på så ytan inte blir bränd.

 

 

Till detta kan man ha kesella, blandat med funlight och bär.
Min favorit när jag gör denna med vanilj är att ha:

 

Kesella 1% 100g

 

Funlight Orange 1/2dl

 

Hallon 5st

 

Canderel/Sötningsmedel 1msk

 

Lycka till och smaklig måltid!   

 

 

 

Av Joline - 1 juli 2012 16:39


 

Diabetes, eller Diabetes mellitus som är dess egentliga namn är en autoimmun sjukdom.[1] Med det menas att det egna immunförsvaret felaktigt angriper, attackerar och förstör kroppens egen vävnad och celler.[1] Namnet Diabetes betyder, ”Det som går igenom med smak av honung” vilket syftar på blodsockret.[2]

 

Man har funnit papyrusrullar, så gamla som 3500 år som beskriver sjukdomen Diabetes.[3] I uråldriga kinesiska dokument och texter författade på hindi om ”honungsurinet” med hög dödlighet.[4] På den tiden fanns inte dagens avancerade teknik och mätmetoder för att kontrollera sitt blodsockrer utan man hade helt enkelt sett myror som kretsade kring urinen och drog slutsatserna efter att ha smakat på det.[5] Man kände på så sätt dess sötma från det höga blodsocker som uppkommer utan insulinet.[5]

 

För ungefär 2000 år sedan döptes sjukdomen till diabetes av den grekiske läkaren Aretaios av Kappadokien (100 e.kr.) som iakttog att vätskan inte stannar kvar i kroppen utan använder människan som ett vattenrör.[6] Diabetes är grekiska och betyder ungefär ”gå igenom” eller ”passera igenom”.[7]

 

Det var under 1600-talet som den engelske läkaren Thomas Willis la till mellitus, som på latin betyder ”honung” och syftar till just urinens och blodets ökade sötma.[8],[9] (Som jag skrev tidigare hade man vid det här laget upptäckt vid undersökningar att urinen smakade sött.)[10]

 

 

 

 

 

Innan insulinet upptäcktes 1921 [11] så var det bara svält och olika fettkurer som gav någon form av resultat på sjukdomen. Dessa dieter kunde förlänga en diabetikers liv med ca 3 år, till skillnad från ca 1 år.[12] Insulinet var en revolution och miljontals människor världen över kunde och kan räddas.[13] Man lärde sig att föra över insulinet ifrån djur till människor. Idag behövs inte djurens insulin då forskning lett till att man kan framställa insulin på konstgjord väg.[14] Även denna upptäckt var väldigt stor då insulinet inte längre var beroende av djurtillgång man kan utvinna insulin ifrån.[15]

 

Det är bukspottskörteln som sätts ur spel vid diabetes, det organ i kroppen som producerar hormonet insulin och slutar därmed att producera och utsöndra insulin med vilket kroppen bryter ner blodets glukos.[16] Blodglukos, eller vanligare kallat blodsocker kan, väldigt förenklat, ses som kroppens eget bränsle, motsvarande vad bränslet bensin är för en bil. Detta leder till en förhöjd, skadlig nivå av blodsocker halten.[17] I en frisk persons blod cirkulerar en mängd motsvarande en sockerbit, vilket är vad en människa behöver för att fungera, varken mer eller mindre. En sockerbit motsvarar ungefär 5 mmol/l i blodsocker.[18]

 

När insulinet sätts ur spel stiger glukoshalten i blodet och istället för att fungera som drivmedel i kroppen blir sockermängden snabbt för hög och skadlig blodsocker nivå. I det här läget får kroppen panik och försöker rensa ut sockret på annat vis, när inte insulinet bryter ner glukosen.[19]

 

Kroppen försöker på en rad desperata vis. Enorma vattenkastningar. Syror skapas tillslut i kroppen, även kallade ketoner. Kroppen försöker i detta läge att på annat vis finna den energi som behövs samt bryta ner och smälta det höga blodsocker som då är när inte längre insulinet kan göra detta jobb. Genom syror görs tama försök att bryta ner fett och muskler(protein), vilket i sin tur leder till allvarliga och kritiska viktnedgångar, på längre sikt förändringar i njurar och nerver, hjärta och cirkulationsorgan.[20]
Tillslut är kroppen så förgiftad att koma är sista utvägen.[21] Det ultimata viloläget. Ingenting annat än insulin kan rädda denna kropp.[22] Det tar olika lång tid för olika människor att hamna i dessa olika lägen.

Komplikationer som kan uppstå av sjukdomen är riktigt läskiga. En god blodsockerkontroll skall fördröja dessa lång tid, eller i bästa fall göra att de aldrig uppkommer alls.

 

• Blindhet[23]
• Nervskador, Diabetisk neuropati[24]
• Njursvikt[25]
• Hjärtinfarkt, Högt blodtryck[26]
• Blodcirkulationsproblem[26, 27]
• Amputation av kroppsdelar[27]
• Förgiftningar av syror som bildas vid högt blodsocker, kan leda till koma[20, 
• Koma av för lågt blodsocker[28]

 

I bästa fall så håller en bra blodsocker kontroll borta komplikationerna väldigt länge, en del kanske inte ens inträffar.[29]

Andra ”bieffekter” som är tuffa att hantera, men inte går att klassificera som komplikationer, då de ”går över” närblodsocker balansen är återställd kan vara humörsvängningar i och med att ett svängigt socker. Trötthet, rastlöshet, hunger, törst, stora vattenkastningar, sänkt medvetandegrad vid för lågt blodsocker, ont i muskler och leder. Dessa är några exempel, många diabetiker upplever samma situation väldigt individuellt.[30] Jag känner t ex mig lättretlig, irriterad och oerhört trött, lederna kan kännas som sirap och musklerna som träningsvärk när jag har ett väldigt högtblodsocker eller ett högt under en längre period, medans jag har hört andra som bara blir trötta av det.

 

Uppkomsten till diabetes typ 1 är oviss i dagsläget[31] men man har sett samband med långvarig infektion och andra sjukdomstillstånd innan utbrytandet av sjukdomen.[32] Om det är den utlösande faktorn eller/och att diabetes bryter ut just när kroppen redan är belastad är okänt.

 

Ärftligheten är inte stor vad när det gäller diabetes typ 1. Om modern hardiabetes typ 1 är det cirka 1,5 procent chans att barnet får diabetes typ 1. Om fadern däremot är bärare av sjukdomen är risken cirka 6 procent. Att ett syskon får varierar mellan 5-10 procent.[33] Ungefär 50 000 har sjukdomen i Sverige.[34]

 

Idag behandlar man sjukdomen genom täta blodsockerkontroller och tillförsel av insulin, kostmedvetenhet, motion och hälsomedvetenhet.[35] Men även sömn, stress och psykiskt mående är minst lika viktiga att upprätthålla för en godblodsocker balans. En diabetiker ansvarar och sköter i stort sätt hela sin sjukdom på egen hand.

Täta, nödvändiga läkarbesök och sköterskebesök sker kontinuerligt där uppföljning, prover, goda råd och tester görs, tas och fås.

 

 HbA1c är ett blodprov som visar vilket genomsnittligt blodsocker värde man har haft de senaste veckorna/månaderna.[37] Den egna diabetesvården går i mycket grova drag ut på att genom blodprover före och efter samtliga måltider, fysisk aktivitet och sömn mäta sitt blodsocker för att sedan korrigera det med insulin. Då antingen i form av insulinpennor(sprutor) eller insulinpump som är kopplad till eller i kroppen dygnet runt.[38]

 

Joline


Välkommen! Joline heter jag, haft typ 1 diabetes sen 2års ålder. Med tanke på att jag har Diabetes har jag alltid behövt tänka på min kost samt att regelbunden träning är viktig för att jag ska må bra.

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Fråga Mig

2 besvarade frågor

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards