Joline Personlig Tränare & Diabetes Typ 1

Direktlänk till inlägg 6 juli 2012

Vad Är Egentligen Protein Fett & Kolhydrater?

Av Joline - 6 juli 2012 09:00

 


Protein 

 

kommer från det grekiska ordet ”protos” som betyder det viktigaste, eller det första.
Protein byggs upp av cirka 20 aminosyror. Nio av dessa aminosyror får vi i oss av maten som vi äter eftersom inte kroppen själv kan producera dem.
Proteiner kan bestå av flera hundra aminosyror lång kedja.
Kedjan måste dock vara sammansatt för att proteinet ska kunna utföra sitt arbete på bästa sätt.


Det proteinet främst gör i din kropp är att det underhåller dina muskler,
bygger upp dina celler. Det är också mycket viktigt för bildandet av hormoner. Insulin är en betydelsefull hormon och består bland annat av protein.

Hår, hud, naglar samt andra vävnader och organ som lever, njurar, tarmar mår bra och håller sig friskt av protein. Om man är sjuk ofta kan detta vara ett tecken på att man får i sig för lite protein då detta också hjälper till att hålla vårt immunförsvar i gott skick.


Rikligt med protein finns i dessa livsmedel:
kött, fisk, fågel, äggvita, keso, kesella, ost, sojabönor, sojamjöl, linser, ärtor.

 


 

 

 

Fett

 

Det finns tre olika slags fett. Det första är mättat fett som finns i bland annat
fet mjölk, fil, korv, bacon, grädde, glass, bakverk, choklad, och kokos.


Enkelomättat fett hittar du i olivolja, rapsolja, nötter, avokado och kyckling.


Till sist har vi det fleromättade fettet som är omega-3 och omega-6.
Omega-3 finns i lax, makrill, sill, linfrö och valnötter.
Omega-6 hittar vi i majsolja, solrosolja, sesamfrö.


De två sistnämnda fetterna är mycket positiva för hälsans skull, och kan förhindra att man drabbas av hjärt/kärlsjukdomar. Fett kan inte kroppen själv bilda, utan vi måste tillföra det via kosten.

 


Fett fungerar som stöddämpning och isolering för kroppen. Om man tänker på romartiden då vi hade våra gladiatorer som krigade mot varandra så gav man dessa en kost som gjorde att de över sina muskler också hade en del fett som skyddade mot knivhugg och andra hemska slag.
Fettet blev som en livlina för att inte de inre organen inte skulle ta alltför stor skada.
Sen har vi också nerver och cellmembraner i kroppen som behöver fett för sina byggstenar.


Våran hjärna består faktiskt av hela 70 % fett.
Men fett är inte bara guld och gröna skogar. För mycket fett gör att vi lätt går upp i vikt.


hela 1 gram fett innehåller 8 kcal, medans protein och kolhydrater ligger på hälften så mycket och det vill säga 4 kcal på 1 gram. Vi behöver numera i den tid som vi lever i inte oroa oss att vi inte får i oss tillräckligt med fett.
Ibland kan det nog till och med bli lite för mycket av det goda?
Det som vi kan börja oroa oss lite för är att vi inte får i oss lika stor mängd av de nyttiga fetterna. Det kan ge synliga resultat på kroppen som bland annat
torr hy, torrt livlöst hår, höga blodfetter och att även fettförbränningen kan stanna upp helt.  

 

 

 

 

Kolhydrater

 

Kolhydrater består i grunden av olika sorters sockerarter. Tre av dessa
(glukos, fruktos, och galaktos) får vi i oss av maten som vi äter.
Det finns långsamma och snabba kolhydrater. De långsamma gör att vi håller vårt blodsocker stabilt, och detta i sin tur bidrar med att vi slipper dessa sockertoppar som man lättare kan drabbas av om man väljer de snabba.


Men oavsett om vi äter snabba eller långsamma kolhydrater så omvandlas dessa till socker (energi) i kroppen. Det är med andra ord till största del kolhydratsintaget som styr vårt blodsocker.

Långsamma kolhydrater är: grovt bröd, fiberhavregryn, apelsin, fullkornsris.
Snabba kolhydrater är: Ljust bröd, mannagryns gröt, banan, jasminris.


Kolhydrater fungerar som bränsle för hjärnan. De mesta av våra kolhydrater kommer ifrån växtriket, men vi hittar det även i djurriket men då i form som mjölksocker (laktos).
De bra kolhydraterna hittar man bland annat i bröd, gryn, pasta av fullkorn, potatis, grönsaker, baljväxter, frukt. (Dock inte de allra sötaste som höjer vårt blodsocker och bidrar till sockertopparna bland annat  banan, vindruvor, körsbär).

De kolhydrater som vi inte ska äta alltför ofta är livsmedel som innehåller mycket socker som glass, godis, kakor, läsk, juice som innehåller nektar.

Risken att vi äter för lite kolhydrater är mycket minimal. Om vi inte själva har valt det genom att kontrollera energiintaget och i stället öka på fettet som är en ny populär bantningsmetod som heter LCHF (Low Carb High Fat). Då sätter du kroppen i ketos som innebär att den tar energi från fettet istället då det finns ytterst lite kolhydrater att hämta energi från.

Beroende på vad du som individ har för hälsotillstånd och vilken typ av kolhydrater som du föredrar? De långsamma, snabba eller möjligtvis är en liten gottegris som lever på sötsaker?

Så är det inte att föredra att äta alltför mycket av detta eftersom ALLA kolhydrater omvandlas till socker i din kropp.

 

Livsmedelsverket rekommenderar att 50-65% av vårt energiintag ska komma från kolhydrater. Men nya studier visar att ett lägre kolhydratsintag är att rekommendera. Jag själv kan bara instämma på detta då jag väljer att endast äta de långsamma, och då i form av grovt bröd, gryn, lite ris någon frukt och rikligt med grönsaker. Detta ger mig inga sockertoppar och sötsuget är som bortblåst, samt att min kropp inte får för stort insulinpåslag.
                                 




 
 
Ingen bild

Malin

7 juli 2012 19:10

Intressant :-))!

Joline

8 juli 2012 01:06

Tack Solstråle =)

 
ana

ana

7 juli 2012 21:27

tjingelig
kul å kolla in din blogg
duktig du i som tränar och står i med
diabetes och allt :)

http://www.minus83kg.bloggagratis.se

Joline

8 juli 2012 01:04

Tjingeling!! Tack =) Imponeras verkligen av dig med!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joline - 23 oktober 2013 00:01

Har inte bloggat på väldigt länge..så därför väljer jag att skippa detta ett bra tag framöver, då tiden tyvärr inte finns just nu! men jätte kul att just du hitta hit! :-) finns möjlighet och intresse att följa mig på instagram där jag uppdaterar bet...

Av Joline - 18 juni 2013 10:10

I helgen var jag och några vänner på alströmertrofen nybörjartävling i classic bb, bodyfitness och bodybuilding :-) riktigt kul och grymt duktiga deltagare!! Och vilken motivation man själv får, en riktig kick! I söndags var det först PT kund på ...

Av Joline - 8 juni 2013 22:48

Jag är nu äntligen hemma!! Borta bra men hemma bäst, Var dock otroligt jobbigt att ta farväll av all på skolan. Jag grät och skratta om vart annat. fyy =( men som sagt vi ses snart igen. Kramar i massor till er alla!!!     Vi hade också sista ...

Av Joline - 26 maj 2013 12:41

   Natten mellan torsdag och fredag så vakna jag utav att min insúlin pump larma!!! jaha stop i slangen tänkte jag... Men icke =( Knapp fel, hade varit intryckt längre än 3min..detta har häntmig en gång tidagre..den är helt sönder och man får byta ...

Av Joline - 23 maj 2013 21:47

I måndags vid 10-fikat fick jag svar att jag klarat alla 4 delarna på den Teoretisk delen av av PT provet. Näringslära, muskelfysiologi, träningslära Och beteende. GÖTT!!!! säger jag sååå underbart skönt och det käns verkligen toppen bra    Nu har...

Joline


Välkommen! Joline heter jag, haft typ 1 diabetes sen 2års ålder. Med tanke på att jag har Diabetes har jag alltid behövt tänka på min kost samt att regelbunden träning är viktig för att jag ska må bra.

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Fråga Mig

2 besvarade frågor

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards