Joline Personlig Tränare & Diabetes Typ 1

Direktlänk till inlägg 10 maj 2013

Göteborg <3

Av Joline - 10 maj 2013 19:40

 


Yes! Så här såg halva veckan ut förra veckan! Riktigt roligt och vad jag saknat detta..blev nästan sugen att köra igång igen..Detta var verkligen en av dem roligaste dagarna på hela året. Älskar verkligen allt som har med sån slags träning att göra, Med andra ord gris pass. Helt färdig efter 3 pass =) Dem som höll i utbildningen hade gått på Lillsved förra året, och dem var verkligen jätteduktiga och fick verkligen med sig hela gruppen och vi fick testa på olika upplägg och öva på att visa teknik för varnadra i mindre grupper.


 


 


Det har verkligen varit underbart väder i Stockholm och i onsdags så skulle jag till vaxholm för att hämta ut ett paket på posten. Strosa omkring lite inna jag hämta ut mitt paket la märke till en restaurang och tänkte... Där hade varit fint att sitta i solen och bara njuta i det underbara vädret och släppa allt för en stund..tänkte näää jag måste ju packa väskan till göteborg,laga mat,gyma,plugga...

så ja hämta ut paketet och kolla bort mot restaurangen...alla måsten det är inte det jag kommer minnas..så nää jag tog mig egen tid att bara sitta i solen njuta av sallad och cola zero och bara vara..egen tid behövs ju faktisk bäst när man har som mest att göra   


 


Vad var det nu i paketet då? Jo Nässla och PH-kalk och vad är nu detta?


Allmänt

Brännässlan är en prakt bland medicinalväxter, en juvel fullspäckad med viktiga näringsämnen.

Att äta brännässelpulver är det yttersta sättet att nå dessa ämnen och det mest ekonomiska.

Brännässlan har ca 70 hälsogivande näringsämnen, en vitalrikedom som innebär ett enastående sunt tillskott. Den vilda plantan är även bättre än ekoodlat då den inte har någon negativ miljöpåverkan, den är naturen självt.

Nässlan är mycket blodrenande med ett neutralt pH som avlastar alla organ. Det innebär att nässlan har allmänt stärkande hälsoegenskaper. Att nässlan skapar ledig kapacitet, ökar även kroppens beredskap mot de "påfrestningar" som blir av så kallat "läkeeffekter" (ex. giftutdrivande reningsterapier, detoxing med flera), inte minst av nässlans rikedom av antioxidanter. Effekten av ett höjt pH-värde ger en positiv påverkan åt skelettet samt vitare ögon(vitor) och tänder.

Brännässlan är C-vitaminrik och innehåller mycket klorofyll som ger bra blodvärde.

Nässlan är en enastående vitaminkälla.


PH-kalk

pH-kalk är en basisk kalk för avsyrning av kroppen på dess egna villkor. Den
hjälper kroppen att syresätta sig.

In med syre ---> Ut med syra   


Varför jag börjat med detta tillskott? Känt mig hängig ont i musklerna känns som jag aldrig riktigt återhämtar mig mellan passen..fasten jag är laddad 100% psykiskt så ville inte kroppen...så ja varför inte testa att göra en rensning och städa rent inuti kroppen med..mycket av den kosten som jag äter är även sur..så jag har ändrat om i den med och äter mer basiska livsmedel..dvs: quinoa istället för ris, bovetegröt i stället för havregryn små förändringar och jag har inte ändrat om i allt men lite..samt att jag också kör på produkterna ovan. Ska bli spännande att se hur kroppen känns efter 1 månad om det blir någon skillnad...

finns mycket att läsa om detta på internett och jag tycker det är riktigt intressant. Nässle pulver är verkligen äckligt nyttigt   


helt oki frukost, ört te, bovetegröt, plommon,mandlar,linfrön en 100% basisk måltid. Mitt solrosbröd som jag alltid rostar och har mosat ägg till. Inte lika basiskt men jag måste ha det på frukost   


   


 


I fredags så hade vi föreläsning med Gustaf Ollas, som jobbar som PT på delta gym, men är mest känd för märket ICANIWILL mycket givande och riktigt kul. Tråkigt att man inte kunde vara med och köra i gymet efteråt..För jag hade ju ett tåg att passa, som skulle gått 16.00 men det gick 21.30 istället för att ett träd hade fallit på ledningen och det var brand och lite allt möjligt, ingen hade blivit skadad i alla fall. Så det fanns inga spår nr så till slut orka ja inte mer så tog första bästa tåg mot gbg och satt på golvet som man går mellan vagnarna, ont i rumpan.. men fick sällskap och resan gick endå ganska snabbt.


 


Kul!  när triceps kommer som ett oväntat brev på posten.


hemma nu har jag fått tillbaka min lägenhet och fixat, borrat bland annat.   Men jo det är endå en hel del kvar, men får ta det när jag är hemma för gott, som är om 4 veckor exakt.. =D nu ska jag ta mig en nässle drink och bara fokusera på plugg plugg plugg..sen när skolan är klar blir det annat.. längtar..



Här kan man sitta efter ett benpass!

   


 
 
Insulina

Insulina

10 maj 2013 21:50

Hej! Nyfiken på hur en träningsvecka ser ut för dig, och hur/vad äter du? Keep on! :)

http://insulina.shapemeup.se

Joline

22 maj 2013 13:44

Hej =) Just nu har jag mycket omkring mig så träning kommer lite i 2:dra hand. Men försöker endå att köra igenom hela kroppen i gymet på 3 gånger veckan. Vanligtvis brukar det bli gym 4 gånger och sen allt annat utöver det är en bonus =)
Jag äter ofta samma, då jag tycker det är enklast samt lättare att ställa in insulindoser. jag håller mig till ett visst antal gram per dag vad det gäller protein fett och kolhydrater. Undviker att äta allt för mycket fett, Min kost just nu består av bland annat, bovetegröt,ägg,ris,quinoa,kyckling,torsk,broccoli,kesella,torkade plommon,mandlar,äpple,grapefrukt,rågbröd. Sen unnar jag mig självklart lite annat på helgen om jag känner för det.
Hoppas du fått de svar på det du undra, Jag har varit inne kollat på din blogg inspireras av dig =D Mvh Joline




Hej! Jag råkade av misstag radera din förra kommentar :-( men svarar på din fråga här i stället.. :-)


Ja det är det verkligen! Tack :-)
Just nu kan en dag se ut på följande

Frukost:
Bovete gröt
Solrosfrön
Hallon
2 ägg
Två solrosrågbröd

Mellanmål
Nässla pulver & hallon
En frukt
Ev kesella om jag känner att kroppen behöver något mer matigt

Lunch
Quinoa
Kyckling
Sallad

Mellanmål
Keso & hallon

Middag
Samma som lunch

Kväll
Gröt, eller proteinfluff

Just nu ser det ut så här :-)
Äter ofta samma,vanligtvis går jag på gram, i protein, fett, kolhydrater..ligger på ett sammanlagt intag på 1700 kcal men som sagt nu har jag inte 100% koll, lyssnar mer på kroppen..kommer bli mer specifik när jag flyttar hem om 2 veckor.. Detta fungerar för mig,och alla är ju olika, som tur är :-) Önskar dig en fortsatt fin dag mvh Joline

 
Insulina

Insulina

23 maj 2013 21:18

Det ser ut som ett riktigt bra upplägg! Denna vecka har jag resjobbat så det har blivit skitmat hela veckan; jätte frukost (hotell frukost) och mcdonalds samt godis.. Och mitt blodsocker är skitkasst... Ska bli skönt att komma hem och strukturera upp! :)
Hur funkar bovetegröt för dig med bs? En dietist rekommenderade inte gröt för hon sa att det var snabbt upp snabbt ner. Nåt du märkt? Hur ligger dittblodsocker under dagen? Svängigt? Jämt?
Jag har helt kaos med mitt så försöker så gott jag kan få ihop det med kost och träning..
Ha det gott! Kram

http://Insulina.shapemeup.se

Joline

26 maj 2013 10:47

hej =) tack! ja det funkar bra när jag äter samma mat och håller mig till det. Jo det förstår jag, men ibland blir det så, och det måste ju få vara så ibland med..men skönt att man sen har någor att luta tillbaka på som man vet fungerar =D Jag tycker gröt fungerar bra, man kan ju välja gröt som är grövre med som rågflingor bland annat. brukar funka bättre. Mitt blodsocker just nu ligger lite upp och ner nu, min pump la av i fredags natt, så då blev det en jobbig dag efter. Men nu är jag på banan igen =)Jag har 11 dagar kvar i skolan och det kommer vara mycket skoj här nu sista så precis som du skrev så kommer det bli ordning och reda efter dessa dagar. Vill ha lite semester inannan jag kommer hem igen.. för då blir det annat. ;) och jag mår bäst av att ha full koll. det syns på mina värden med =) Hade varit kul att träffas på en fika framöver och dela tankar och få lite nytt =) Jag önskar dig massa lycka till nu kommande vecka med diabetes kost och träning, du är grym!!!
Mvh Joline

 
Insulina

Insulina

28 maj 2013 21:44

Hej! Jo det är ju så att man får "lära" sig vissa måltider, alltså vilken dos som funkar och sen vill man ju inte äta olika varje dag för då har man ju ingen koll. Så för oss är det ju enklast att jämt att samma även fast det låter rätt trist.
Har börjat med mer kolhydrater och precis lärt mig min nya frukost =) (Egengjord-sockerfri-müsli + naturell lättyoghurt och ett ägg) så den vill jag inte byta på ett tag nu hehe.

Sant, ska pröva med grövre gröt nästa gång. Annars är ju gröt väldigt bra; billigt, snabbt och mättande.

Förstår att du har lite "off-period" nu. Själv har jag haft min "off-period" i och med att jag åkte på benhinneinflammation för ett tag sedan nu är jag taggad att träna hårt inför/under sommaren :)

Ja det hade vart jätte kul att ta en fika och snacka träning/diabetes. Har nästan inte träffat en enda typ 1:a som tränar så man blir lite "insnöad" i sitt egna koncept tyvärr..
Hoppas nya pumpen funkar bra och lycka till sista tiden i skolan!
kram

http://insulina.shapemeup.se

Joline

8 juni 2013 22:42

Hej =) Förlåt för sent svar, men vart fult ös medvetslös här =S Men nu är man i alla fall tillbaka i gbg! Hoppas att det är bra med dig och att du njuter av de finan dagarna med sol. =D

Härligt och kul att frukosten fungerar 100% och ja gröt är verkligen toppen! På många sätt, precis som du skrev.

Tråkigt med benhinneinflamation, men måste vara otroligt skönt att det är bättre? Kul att du är så taggad med träning nu i sommar =) Jag är just nu 100% ON nu efter min off period, men dem behövs ju med =)

Pumpen min fungerar lysande och ser fram mot en fika =)när skulle det passa för dig? Mvh Joline

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Joline - 23 oktober 2013 00:01

Har inte bloggat på väldigt länge..så därför väljer jag att skippa detta ett bra tag framöver, då tiden tyvärr inte finns just nu! men jätte kul att just du hitta hit! :-) finns möjlighet och intresse att följa mig på instagram där jag uppdaterar bet...

Av Joline - 18 juni 2013 10:10

I helgen var jag och några vänner på alströmertrofen nybörjartävling i classic bb, bodyfitness och bodybuilding :-) riktigt kul och grymt duktiga deltagare!! Och vilken motivation man själv får, en riktig kick! I söndags var det först PT kund på ...

Av Joline - 8 juni 2013 22:48

Jag är nu äntligen hemma!! Borta bra men hemma bäst, Var dock otroligt jobbigt att ta farväll av all på skolan. Jag grät och skratta om vart annat. fyy =( men som sagt vi ses snart igen. Kramar i massor till er alla!!!     Vi hade också sista ...

Av Joline - 26 maj 2013 12:41

   Natten mellan torsdag och fredag så vakna jag utav att min insúlin pump larma!!! jaha stop i slangen tänkte jag... Men icke =( Knapp fel, hade varit intryckt längre än 3min..detta har häntmig en gång tidagre..den är helt sönder och man får byta ...

Av Joline - 23 maj 2013 21:47

I måndags vid 10-fikat fick jag svar att jag klarat alla 4 delarna på den Teoretisk delen av av PT provet. Näringslära, muskelfysiologi, träningslära Och beteende. GÖTT!!!! säger jag sååå underbart skönt och det käns verkligen toppen bra    Nu har...

Joline


Välkommen! Joline heter jag, haft typ 1 diabetes sen 2års ålder. Med tanke på att jag har Diabetes har jag alltid behövt tänka på min kost samt att regelbunden träning är viktig för att jag ska må bra.

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Fråga Mig

2 besvarade frågor

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards